Artistul Damien Hirst a ucis 9.000 de fluturi pentru un tablou – lumea e șocată
Damien Hirst - „For the Love of God”

Damien Hirst, un artist de origine britanică, fost membru al grupului cunoscut sub denumirea de Young British Artists (sau YBAs), ce a dominat scena artistică a Angliei în anii ’90, ține capetele de pagină a ziarelor din insulă datorită ultimei sale expoziții artistice. Despre prolificul artist de 47 de ani se spune că a ucis 9.000 de fluturi ca să îi expună pe ultimul său tablou, numit „In and Out of Love”. Opera este expusă la Muzeul „Tate Modern” în Londra.

 

Potrivit publicației „Telegraph”, artistul și-a petrecut ultimele 23 de săptămâni din viață ucigând fluturi, câte 400 în fiecare săptămână. Piesa constă în două încăperi albe fără ferestre la „Tate Modern” în care fluturii au trăit până la moartea lor, ce s-a petrecut prin lovire, călcare ori de moarte naturală. În timp ce „In and Out of Love” a fost proslăvită de criticii de artă, procesul creator al artistului a înfuriat numeroase organizații de apărare a drepturilor animalelor, inclusiv pe PETA.

 

„Dorința lui Damien Hirst de a fi radical este plictisitoare și nemiloasă. Nu contează dacă Hirst a ucis el însuși, ori doar a privit cum au fost masacrați miile de fluturi pentru amuzamentul lui propriu, complet nejustificabil, de altfel. Fluturii sunt frumoase părți ale naturii și ar fi trebuit să zburde liberi în sălbăticie în loc să fie distruși pentru ceva atât de predictibil și lipsit de imaginație ca opera lui Hirst”, susținea PETA într-o declarație publică.

 

„In and Out of Love” - Damien Hirst

Tate descrie opera „In and Out of Love”: „Temele legate de viață și moarte sunt, și frumoase, și pline de teroare, dualitate predominantă în majoritatea operelor artistice”. Venind în apărarea artistului, purtătorul de cuvânt a Tate afirma următoarele: „Fluturii folosiți pentru această operă au fost livrați de către firme private respectabile din Marea Britanie și au fost aleși cu atenție dintr-o mare varietate de specii, pentru a corespunde condițiilor create. Fluturii au trăit ultima etapă din ciclul vieții lor naturale în această cameră. Circa 400 de fluturi au fost folosiți pentru expoziție în fiecare săptămână, mulți dintre ei bucurându-se de o viață mai lungă decât ar fi avut în sălbăticie, datorită condițiilor de trai superioare create de mediul ambiental”.

Damien Hirst pozând cu fluturii

Hirst a folosit animale moarte și la alte opere de artă ce au fost expuse la Tate, dintre care amintim „Mother and Child Divided”, o vită și un vițel despicate în două și expuse în acvarii de sticlă umplute cu formol. Opera a câștigat prestigiosul premiu Turner, în 1995.

 

Expoziția include și operele „Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living”, un rechin scufundat în formol, și „For the Love of God”, un craniu uman acoperit de peste 8.500 de diamante. În ciuda atenției de natură negativă venită din partea organizațiilor de apărare a drepturilor animalelor, expoziția organizată la Tate este cea importantă retrospectivă a activității lui Hirst și a fost una dintre cele mai populare evenimente din istoria muzeului, ce a atras zilnic aproape 3.000 de vizitatori.

„Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living” - Damien Hirst


Posturi similare: